Surah al-Hujurat, 49: 14

Firman Allah s.w.t:

"Orang-orang Arab Badwi itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (kepada mereka); "Kamu belum beriman", tetapi katakanlah: "Kami telah Islam", kerana iman itu belum masuk ke dalam hati kamu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun (kebaikan)amalanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Hujurat, 49: 14)

Friday, November 11, 2011

Agama baru dukungan syaitan manusia

MAULANA ARRIF

DISIARKAN di ruangan ini pada 31 Julai 2011 peringatan hamba berjudul ``Kebebasan, hak asasi agama baru dunia.’’ Antara lain ditulis:

``Enam ratus lima puluh sembilan (659) pasangan dilaporkan telah melansungkan perkahwinan sejenis di New York pada Ahad lalu, mencatatkan rekod jumlah perkahwinan gay dan lesbian yang terbanyak dalam sehari.

New York adalah negeri yang keenam di Amerika Syarikat (AS) yang `menghalalkan’ perkahwinan sejenis. Ini bermakna 44 negeri sahaja lagi di negara pengeskport ideologi demokrasi, kebebasan dan hak asasi itu yang belum mengiktiraf seks dan perkahwinan sejenis. Lambat-laun negeri-negeri lain juga akan mengikut jejak langkah New York. Logiknya hanya masa yang menunda pelaksanaan kebebasan yang amat bertentangan dengan syariat agama Islam ini.

Berita ini mungkin dibaca dengan senyum sinis oleh umat Islam di Malaysia. Pada akal kita, tidak mungkin budaya kuning yang Allah kutuk di dalam Quran itu akan menular ke Malaysia suatu hari nanti. Persoalannya adakah semua umat Islam benar-benar menjiwai dan beriman dengan al-Quran?

Senyumlah atau ketawalah. Syaitan-syaitan juga sedang ketawa. Banyak perkara yang dulu kita ketawakan sudah menjadi budaya tiruan di Malaysia. Lihatlah betapa ada kumpulan wanita Islam di Malaysia yang mahu menghapuskan poligami walaupun ia dibenarkan Allah SWT.

Apabila nilai-nilai budaya itu datangnya dari masyarakat yang lebih maju dari segi keduniaan, akan mudahlah masyakat yang kurang maju terkeliru dan meniru.’’

Ketika menulis, tidak pula disangka bahawa apa yang diduga itu akan diimport ke Malaysia dalam masa terdekat. Rupa-rupanya `syaitan-syaitan manusia’ telah bergerak lebih pantas untuk menyebarkan nilai-nilai agama baru dari Barat itu melalui Program Seksualiti Merdeka. Utusan Malaysia melaporkan program itu dianjurkan oleh seorang wanita bukan Islam yang juga telah mengepalai demonstrasi Bersih 2.0.

Inilah yang dikatakan usaha menyebarkan `agama baru’ yang turut disedari oleh bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Rahim Noor, seorang pakar perang subversif yang memainkan peranan penting dalam menamatkan ancaman komunis di Malaysia. Lalu beliau memberikan peringatan kepada orang-orang Melayu dalam ucaputamanya pada mesyuarat agung pertubuhan Perkasa baru-baru ini. Lantarannya, beliau dan Perkasa telah digelar `raksasa fasis’ oleh puak pembangkang.

Memang wajar peringatan diberikan kepada orang Melayu kerana kita telah menyaksikan betapa manusia berserban yang dianggap ulama oleh para pengikut mereka turut terkeliru dan terpengaruh dengan `syaitan-syaitan manusia’ yang cuba membawa agama baru ini ke negara kita yang agama rasminya adalah Islam.

Apabila lelaki-lelaki berserban turut mengikut telunjuk `syaitan-syaitan manusia,’ maka berasa gah dan kuatlah syaitan-syaitan ini. Lalu mereka bertindak semakin berani dan lebih terbuka untuk menyesatkan umat Islam di Malaysia. Usaha mereka lebih mudah jika iman kita tidak kukuh. Sekadar Islam dan berilmu tidak mencukupi.

Betapa hadis masyhur yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim menceritakan tentang malaikat Jibril mendatangi Nabi Muhammad SAW ketika baginda sedang bersama beberapa orang para sahabat. Diriwayatkan bahawa Jibril yang menyerupai seorang lelaki berpakaian putih telah mengajar Rasulullah mengenai agama dengan pertanyaan berhubung tiga perkara.

Tiga perkara itu ialah Islam (rukun), iman dan ihsan. Yang dimaksudkan oleh hadis ini ialah kekuatan agama Islam tidak akan tegak kukuh jika tidak disertai dengan iman dan ihsan. Tetapi pada hari ini, usaha memperkukuhkan agama lebih terjurus kepada pengukuhan ilmu. Ilmu memanglah penting, tetapi mestilah disertai dengan iman dan ihsan. Tanpa iman dan ihsan, ilmu hanya akan melahirkan teori tanpa amali.

Sebab itulah kita tidak perlu terkejut apabila dilaporkan baru-baru ini bahawa seorang imam yang juga amil telah dipenjara kerana melesapkan wang kutipan zakat. Dia hanya berilmu, tetapi tidak beriman dan pasti tidak memiliki ihsan.

Kebanyakan kita amat mengetahui tentang rukun dan syariat Islam kerana diajar sejak kecil. Tetapi tidak semua yang benar-benar memahami apa itu iman dan ihsan. Sekadar memahami dari sudut ilmu adalah tidak memadai. Sebagai contoh, apakah kefahaman seseorang tentang maksud firman Allah ini.

``Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka, dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.’’ – Al Anfaal 8: 2

Sebenarnya, apa yang dimaksudkan ialah seseorang yang beriman akan berasa gemetar apabila disebut nama Allah. Menurut mereka yang mengalaminya, tubuh dan hati mereka menggeletar apabila berada dalam keadaan itu. Jika rasa gemetar itu datang ketika solat, dia tidak akan ingat kepada yang lain, kecuali kusyuk Allah. Terasa kehampiran dan keagungan-Nya sehingga menggeletar tubuh dan mengalir peluh dingin.

Adakah kita semua pernah mengalami perasaan ini apabila menyebut atau mendengar nama Allah disebut? Ada ulama yang menjelaskan bahawa perasaan itu hanyalah tanda­ awal keimanan, bukan iman yang cukup kukuh.

Sudah tentulah rasa gemetar itu tidak akan datang jika seseorang tidak memiliki ihsan. Takrif ihsan yang Rasullah berikan mengikut hadis yang masyhur itu ialah `` menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Sekalipun engkau tidak melihat-Nya, sesungguhnya Dia melihatmu.’’

Istilah menyembah Allah yang Rasulullah sebutkan tidak terbatas kepada solat sahaja, tetapi meliputi setiap detik kehidupan dalam kerangka mentaati segala perintah dan menjauhi larangan-Nya.

Jika iman tidak disertai ihsan, lama kelamaan iman juga boleh luput dari seseorang kerana rasa takut dan malu kepada Allah semakin terhakis. Inilah yang perlu dibina di kalangan umat Islam dalam menghadapi gelombang ancaman syaitan-syaitan manusia dan jin yang sentiasa berusaha hingga ke akhir zaman untuk menyesatkan anak Adam.

Ancaman yang semakin ketara datang dalam pelbagai bentuk dan sudut. Antara yang jelas di Malaysia ialah pemurtadan, budaya bebas, penerapan ideologi sosio-politik songsang atas nama demokrasi dan manipulasi ekonomi. Yang belum ketara selepas berakhirnya zaman pengganas komunis ialah konflik bersenjata sebagaimana yang telah berlaku di Palestin, Afghanistan, Iraq dan Libya.

Bagaimanapun, modus operandi atau kaedah syaitan-syaitan ini sama sahaja, sama ada pada zaman komunis dulu atau zaman demokrasi, kebebasan dan hak asasi sekarang . Timbulkan perpecahan, lagakan antara kaum dan sesama kaum, bangkitkan rasa tidak puas hati terhadap pemerintah, cetuskan demonstrasi jalanan dan akhirnya jika ada peluang, ledakkan revolusi bersenjata.

Tetapi umat Islam tidak perlu khuatir jika berpegang kepada tali Allah dengan penuh keimanan dan ihsan. Allah akan sentiasa memberikan pertolongan dan kemenangan kepada golongan yang beriman sebagaimana janji-Nya dalam surah Al Fath (Kemenangan). Yang ditakuti kalau-kalau semakin ramai umat Islam yang sekadar berilmu, tetapi tidak beriman dan bertakwa, apatah lagi berihsan.

Salam Aidiladha, semoga ibadat korban anda diterima sebagai amal soleh.


No comments: