Surah al-Hujurat, 49: 14

Firman Allah s.w.t:

"Orang-orang Arab Badwi itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (kepada mereka); "Kamu belum beriman", tetapi katakanlah: "Kami telah Islam", kerana iman itu belum masuk ke dalam hati kamu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun (kebaikan)amalanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Hujurat, 49: 14)

Friday, December 30, 2011

Hudud bukan bahan memomokkan Islam

MAULANA ARRIF

PERBAHASAN politik mengenai hukum hudud sekarang sudah sampai ke peringkat melampau kerana ia melibatkan orang-orang bukan Islam yang tidak beriman sedikit pun kepada Allah, dan melihat isu ini dari sudut akal dan nafsu.

Apakah kelayakan mereka untuk mempersoal hukum-hakam yang hanya melibatkan orang-orang Islam? Mereka membuat andaian bahawa undang-undang Islam akan menjejaskan kehidupan dan kepentingan kaum mereka. Pada hal mereka bercakap hanya berdasarkan andaian mengenai sesuatu yang belum pernah pun dilaksanakan di Malaysia.

Sebenarnya orang-orang bukan Islam itu bercakap heboh fasal hudud hanyalah kerana mahu dilihat sebagai juara kaum yang perbuatan minum arak, berjudi, berzina dan riba menjadi amalan biasa dalam kehidupan mereka. Apakah orang Islam begitu rela membenarkan agama kita jadi bahan momokan mereka?

Inilah gara-gara hukum hudud dijadikan bahan kempen politik menjelang pilihan raya umum yang dijangka akan berlangsung dalam masa yang semakin dekat. Ia dihidupkan semula oleh sebuah parti politik yang pada pertengahan tahun ini telah mencanangkan bahawa mereka tidak lagi memperjuangkan rancangan untuk menubuhkan negara berpemerintahan Islam, tetapi bersetuju dengan rakan-rakan politik (termasuk sebuah parti tegar anti-Islam) bagi menubuhkan kerajaan negara kebajikan.

Congak punyak congak, tiba-tiba mereka tersedar bahawa mereka akan kehilangan ramai penyokong jika terus mengenepikan matlamat pemerintahan Islam. Padahnya mereka akan menjadi parti paling lemah dalam gabungan politik yang mereka sangkakan akan memberikan anjakan kekuatan baru, tetapi rupa-rupanya telah mendedahkan tembelang politik mereka selama ini.

Orang ramai sudah bertanya, apakah yang kamu buat di negeri yang kamu perintah sekian lama?

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata dan dasar menjilat ludah sendirilah jawabnya. Maka ibarat orang yang baru sedar daripada khayalan atau mabuk, mereka tergopoh-gapah melupakan janji setia dengan rakan-rakan pakatan politik, lalu mengumumkan untuk memburu semula pemerintahan Islam. Mereka tersedar semula bahawa tanpa slogan Islam dan `sokong kami masuk syurga,’ mereka ibarat menggali kubur sendiri.

Apabila mereka melaungkan semula slogan Islam, lalu riuh rendahlah parti-parti orang bukan Islam cuba mengeksploitasi keadaan untuk menunjukkan siapa lebih jaguh bukan Islam. Lalu mereka melalak di sana-sini dan saling mencabar siapakah yang lebih handal menentang hukum hudud.

Aduhai, sebagaimana yang hamba suarakan pada minggu lalu, inilah badi demokrasi di sebuah negara pelbagai kaum dan agama. Akhirnya Islam dan hukum-hukum Allah jadi bahan momokan politik.

Lalu diperkatakan apakah Islam itu matlamatnya sekadar untuk menghukum potong tangan pencuri dan menyebat serta merejam penzina. Juga ditanya, berapa banyak kandungan Quran yang menyentuh tentang hudud.

Sebenarnya Quran lebih banyak mengajar, mendidik dan mengupas tentang iman. Selama 13 tahun di Mekah, ayat-ayat Quran yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW menghuraikan tentang siapa Allah; siapa manusia; apa itu hari pembalasan dan segala yang berkaitan dengan akidah. Dan selama 10 tahun lagi selepas Rasulullah berhijrah ke Madinah, barulah diturunkan ayat-ayat mengenai hukum-hakam kehidupan orang beriman.

Kemudian Islam berkembang ke hampir dua pertiga permukaan bumi. Lalu ditegakkan undang-undang syariah di negara-negara dan wilayah Islam. Bagi orang-orang Islam yang tinggal di bumi bukan Islam, mereka tetap melaksanakan cara hidup Islam di peringkat invidu dan keluarga dengan mematuhi segala perintah Allah.

Ini bermakna bahawa bagi setiap orang Islam, apa jua perintah Allah wajib dipatuhi tanpa mengira di mana mereka berada. Inilah sifat orang beriman. Mereka takut kepada siksaan Allah di akhirat kelak. Apalah sangat hukuman sebat 100 kali jika dibandingkan dengan sakit dibakar api neraka selama beratus tahun, apatah lagi selama-lamanya.

Dan takutnya orang beriman kepada Allah bukan sekadar mejauhkan diri mereka daripada zina, mencuri, menipu dan sebagainya, malah mereka mejauhi segala perkara yang Allah larang termasuk dosa mulut yang boleh menyebabkan masyarakat dan negara huru-hara. Mereka tidak memfitnah, mengumpat, mencaci, mencarut dan menghina orang lain. Malah mereka berusaha mengikis diri mereka daripada segala penyakit hati seperti dengki, berdendam, riak, bakhil, takbur dan sebagainya.

Pada hari ini, tampaknya sebilangan mereka yang bersungguh-sungguh hendak melaksanakan hukum hudud adalah kalangan yang mempamerkan banyak penyakit hati. Mereka pendendam, pencerca, riak dan sebagainya. Mereka juga suka bercakap dengan suara yang tinggi di kahalayak umum. Inikah sifat orang beriman? Bagaimana mahu mencari empat saksi dari kalangan orang beriman bagi memutuskan kesalahan hudud jika lebih ramai orang-orang fasik yang tidak mempedulikan perintah Allah di kalangan umat Islam. Bolehkah mereka berlaku adil?

Sebab itulah Quran mengajar manusia supaya bukan sekadar beragama Islam, tetapi hendaklah beriman dengan sebenar-benar iman. Orang beriman akan mematuhi segala perintah Allah (bertakwa) sekalipun tanpa penguatkuasaan undang-undang. Ini dilakukan kerana mereka lebih takutkan Allah daripada segalanya, termasuk hantu dan manusia.

Imanlah yang telah membolehkan Islam berkembang ke dua pertiga dunia. Cuba perhatikan maksud ayat 55 surah An Nuur.

Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentausa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku. Dan barangsiapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.

Pada hari ini orang Islam terlalu banyak bercakap, tetapi tidak melaksanakan apa yang dicakap. Malah kerap pula mereka berubah cakap. Iman tidak terletak hanya pada cakap, tetapi juga pada hati dan perbuatan. Jika kita benar-benar beriman, maka Allah akan meneguhkan agama Islam dan memberikan kuasa sebagaimana yang dijanjikan dalam ayat ini.

Itulah rahsia kejayaan dan kegemilangan umat Islam dahulu. Mereka bukan sekadar Islam, tetapi sangat kukuh iman mereka. Lantaran itu, Allah menunaikan janji sebagaimana firman-Nya dalam ayat 55 surah An Nuur. Adakah kita umat Islam di Malaysia memenuhi kriteria ini?


No comments: