Surah al-Hujurat, 49: 14

Firman Allah s.w.t:

"Orang-orang Arab Badwi itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (kepada mereka); "Kamu belum beriman", tetapi katakanlah: "Kami telah Islam", kerana iman itu belum masuk ke dalam hati kamu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun (kebaikan)amalanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Hujurat, 49: 14)

Saturday, December 3, 2011

Tanpa perpaduan demokrasi menggugat ummah

MAULANA ARRIF

MENJADI tema sambutan Maal Hijrah 1433 ialah `` Persefahaman Asas Perpaduan Ummah.’’ Melihat dari sudut psikologi, secara tersirat tema ini memberikan gambaran bahawa perpaduan ummah di Malaysia belum berada di tahap yang dikehendaki.

Mungkin tahap perpaduan yang diimpikan masih terlalu jauh daripada realiti, atau apa yang ada sedang menuju ke arah yang lebih buruk. Maka yang diperlukan setidak-tidaknya ialah persefahaman dalam menjaga keutuhan agama Islam.

Sepatutnya persefahaman dan perpaduan wujud kerana majoriti umat Islam di Malaysia adalah orang Melayu yang pada umumnya berbahasa yang sama, budayanya juga serupa, Tuhan mereka Alllah Yang Maha Esa, rasul mereka Muhammad SAW, kitab mereka Quran, kiblat mereka ialah Baitullah, malah mazhab mereka juga sama.

Namun perebutan kuasa politik telah memusnahkan perpaduan yang jika tidak dipulihkan, boleh mengundang kemurkaan Allah. Politik telah memecahkan umat Islam di Malaysia kepada dua kumpulan besar.

Menurut bancian rasmi 2010, kira-kira 61.3 peratus penduduk Malaysia bergama Islam, 19.8 peratus Buddha, 9.2 peratus Kristian, 6.3 peratus Hindu, 1.3 peratus berfahaman Konfucius/Tao dan lain-lain pegangan tradisi Cina, 0.7 peratus mengaku tidak beragama dan 1.4 peratus lain-lain agama.

Jika berdasarkan hukum akal, jumlah 61.3 peratus itu sepatutnya memberikan kedudukan dan kuasa yang kuat kepada umat Islam, namun keadaan pada hari ini adalah sebaliknya. Disebabkan Malaysia mengamalkan sistem demokrasi, perpecahan umat Islam telah melemahkan kuasa politik mereka. Perlumbaan untuk mengambil hati golongan minoriti telah menyebabkan umat Islam berpecah, lalu tunduk kepada kehendak dan tuntutan bukan Islam bagi memenang pilihan raya.

Kita telah melihat betapa orang-orang Kristian yang berjumlah 9.2 peratus boleh mengemukakan beberapa tuntutan yang dilihat sebagai mencabar kedudukan umat Islam. Sudah ada cubaan memurtadkan orang Melayu; sudah ada Bible dalam Bahasa Melayu dan mereka juga mahu menggunakan nama Allah dalam urusan agama mereka.

Dan dalam masa yang sama sudah ada Ahli Parlimen bukan Islam yang mempersoal tentang jumlah masjid dan sumber wang yang digunakan untuk pembinaannya. Wakil-wakil wanita bukan Islam juga sudah berceramah di rumah-rumah ibadat orang Islam dengan berpakaian yang mendedahkan aurat. Sudah ada tuntutan supaya jabatan agama lain juga diwujudkan.

Perpecahan umat Islam semakin ketara apabila ada pemimpin-pemimpin politik Melayu yang mempertahankan dan membela tindakan kumpulan bukan Islam ini. Antara mereka ialah orang-orang yang berserban dan tidak lekang daripada memetik ayat-ayat Quran dalam ucapan mereka. Ini adalah satu fenomena baru yang tidak pernah berlaku sebelum pilihan raya umum 2008 yang keputusannya telah menambah kekalutan di kalangan umat Islam Malaysia.

Kekalutan ini bukan sahaja menimbulkan keresahan di kalangan umat Islam yang tidak terlibat dalam politik kepartian. Mereka melihat fenomena ini dengan penuh kerisauan. Lalu kita menyaksikan betapa sebilangan mereka telah menganjurkan Himpunan Sejuta Umat di Stadium Negeri, Shah Alam pada 22 Oktober lalu, tetapi hanya dihadiri kira-kira 10,000 orang.

Kurangnya sambutan terhadap perhimpunan tersebut adalah bukti bahawa politik kepartian lebih besar dan kuat pengaruhnya ke atas umat Islam di negara ini. Kefanatikan kepada pemimpin parti juga menjadi faktor yang lebih merosakkan perpaduan dan kekuatan ummah. Kadang kala jelas kenyataan atau tindakan pemimpin-pemimpin ini bertentangan dengan ajaran al-Quran dan sunnah Rasulullah, tetapi para pengikut ini tetap mendewa-dewakan ketua mereka.

Apakah ini bukan politik asabiah (kesukuan yang memudaratkan) namanya?

Pada Himpunan Sejuta Umat 22 Oktober itu telah diumumkan bahawa perhimpunan yang sama akan dianjurkan ke negeri-negeri lain. Duit derma untuk kegunaan pentadbiran dan logistik perhimpunan turut dikutip daripada mereka yang hadir. Ingin ditanya kepada penganjur, apakah perkembangan rancangan ini?

Satu lagi perkembangan yang wajar menarik perhatian ialah kemunculan satu kumpulan antarabangsa yang turut mengembangkan sayap ke Malaysia setelah aktif di beberapa negara dunia termasuk di Eropah. Cita-cita utama kumpulan ini ialah untuk menegakkan sistem pemerintahan khalifah di negara-negara Islam, dan akhirnya di seluruh dunia.

Dalam keadaan sistem demokrasi pilihan raya telah mewujudkan kepincangan bagi umat Islam termasuk di Malaysia eksploitasi bukan Islam lantaran lemahnya perpaduan ummah, ada kemungkinan sistem pemerintahan khalifah yang diuar-uarkan akan menarik lebih ramai orang Islam untuk menghampiri kumpulan antarabangsa itu.

Sistem demokrasi yang disokong oleh kebebasan penyebaran maklumat khususnya melalui media baru yang sukar dikawal, turut menyukarkan perpaduan kerana fitnah, berita palsu dan propaganda tipu dapat disebarkan mudah dengan pantas dan pesat yang tidak pernah kita jangkakan pada zaman media lama.

Hanya mereka yang beriman dan berpegang kuat kepada al-Quran sahaja boleh melindungi diri mereka daripada terseret dan mendapat bahana serta bencana daripada ledakan demokrasi dan kekalutan media baru ini.

Mereka hanya perlu mematuhi firman-firman Allah, yang antaranya banyak dimuatkan dalam surah al Hujuraat yang mengandungi hanya 18 ayat. Antara peringatan yang wajib dipatuhi oleh pengamal media lama dan baru yang beragama Islam ialah ayat 6 yang maksudnya:

``Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik (orang yang tidak mempedulikan perintah Allah) membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.’’

Bagaimanapun, lazimnya para pelayar alam maya akan menelan apa sahaja yang dibaca tanpa menyiasat kesahihan berita, apatah untuk memastikan sama ada berita berpunca daripada orang yang fasik.

Dan di dalam surah yang sama, ada satu lagi peringatan yang penting.

Dan kalau ada dua golongan dari mereka yang beriman itu berperang hendaklah kamu damaikan antara keduanya! Tapi jika salah satu golongan berlaku zalim terhadap yang lain, lawanlah pihak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah antara kedua-duanya dengan, dan hendaklah kamu berlaku adil; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. – Al Hujuraat 49: 9

Kita di Malaysia sedang mengalami keadaan yang seakan-akan. Dua puak Islam sedang berperang dalam konteks berebut kuasa melalui sistem demokrasi. Sudah ada cubaan untuk mendamaikan mereka, tetapi gagal kerana keengganan salah satu pihak. Akibatnya melemahkan ummah.

Maka renungilah maksud ayat 9 surat Al Hujuraat. Siapa yang berlaku zalim terhadap yang lain?


No comments: