Surah al-Hujurat, 49: 14

Firman Allah s.w.t:

"Orang-orang Arab Badwi itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (kepada mereka); "Kamu belum beriman", tetapi katakanlah: "Kami telah Islam", kerana iman itu belum masuk ke dalam hati kamu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun (kebaikan)amalanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Hujurat, 49: 14)

Saturday, April 28, 2012

Jangan salah guna kalimat wallahua’lam

MAULANA ARRIF

``Itu perkhabaran yang kita terima. Wallahua’lam kita pun tidak tahu.’’
Begitulah kata seorang pemimpin politik apabila ditanya oleh wartawan mengenai dakwaannya bahawa Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mengadakan pertemuan dengan semua panglima ATM dan meminta mereka melakukan sesuatu jika BN kalah pada PRU-13 nanti.
Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin menafikan dakwaan tersebut dengan berkata: ``Saya selaku Panglima Angkatan Tentera mewakili semua panglima Tentera Darat, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) serta semua warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM), menafikan sekeras-kerasnya kenyataan itu. Segala dakwaan dan kenyataan (orang itu) adalah tidak benar dan satu pembohongan.
“Sehubungan itu, saya sudah mengarahkan satu laporan polis dibuat berhubung perkara ini bagi membolehkan tindakan undang-undang diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab menyebarkan tuduhan itu.”
Dakwaan yang dibuat memang serius kerana ia boleh menimbulkan kegelisahan dan mengocak keamanan kerana pada tradisinya, di Malaysia ATM berkecuali dalam urusan pentadbiran politik. Tidak patut dakwaan itu ditimbulkan sedangkan ia adalah perkhabaran yang tidak dipastikan kebenarannya.
Yang pasti ialah jika kita tidak tahu tentang kesahihan sesuatu perkhabaran yang diterima, janganlah dipanjangkan atau dihebohkan kerana ia akan menjadi fitnah. Dan janganlah berselindung di sebalik kalimat ``wallahua’lam’’ untuk mempertahankan diri apabila disoal tentang hal berkenaan.
Wallahua’lam bermaksud Allah  yang lebih mengetahui. Memang Allah Maha Mengetahui segala perkara di sekelian alam, sama ada yang tersembunyi atau disembunyikan. Sebab itulah penggunaan kalimat `wallahua’lam’ tidak boleh dibuat secara sembrono.
Kita wajar menggunakannya hanya apabila kita ditanya tentang sesuatu perkara yang kita tidak pasti jawapannya. Misalnya orang bertanya, bolehkah Malaysia jadi negara maju pada 2020 ? Bolehlah dijawab wallahua’lam jika kita tidak pasti. Atau memadai jika berkata ``saya tidak tahu.’’
Jika awal-awal lagi kita tidak pasti tentang sesuatu perkara itu, lebih baik tutup mulut. Menceritakan kepada orang bermakna kita menyebarkan fitnah, suatu dosa besar yang lebih buruk daripada membunuh.
“Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” - (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Dan janganlah selepas disoal mengenai perbuatan itu, kita pula meminta disiasat kebenarannya  sedangkan kita sendiri telah memanjangkannya kepada masyarakat umum. Sepatutnya kita sendirilah terlebih dulu menyiasat kesahihan sesuatu perkhabaran itu.
Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. – 49 Al Hujuraat: 6
Jika kita tidak mematuhi firman Allah ini bermakna kita bukanlah orang beriman. Mungkin sekadar mengaku beragama Islam sahaja. Lebih teruk lagi jika kita berdolak-dalik apabila menyedari telah melakukan kesilapan.
 Sepatutnya kita memohon maaf kepada semua pihak yang terpalit dengan fitnah yang ditaburkan. Dan yang lebih penting, kita hendaklah bertaubat dan tidak mengulangi perbuatan yang Allah larang itu. Mudah-mudahan Allah akan mengampunkan jika kita benar-benar ikhlas dan melakukan amalan yang lebih baik selepas tersilap. Jika kita takut kepada pembalasan di akhirat, inilah caranya untuk membersihkan diri. Jangan sampai Allah menambah kesesatan kita.
 Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada negeri akhirat, Kami jadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka, maka mereka bergelumang (dalam kesesatan).
Mereka itulah orang-orang yang mendapat (di dunia) azab yang buruk dan mereka di akhirat adalah orang-orang yang paling merugi.
– An Naml 27: 4 dan 5.
Ingatlah bahawa kebolehan berkomunikasi (kalam) adalah salah satu nikmat besar yang Allah kurniakan kepada manusia. Ia termasuk keupayaan bertutur kata dengan mulut. Maka bersyukurlah kepada Allah dengan menggunakan kalam hanya untuk kebaikan. Jika kita menyalahgunakan nikmat Allah untuk kejahatan, maknanya kita tidak bersyukur.
Tanda bersyukur bukanlah sekadar mengucapkan alhamdulillah, termasuk melafazkannya setiap kali membaca fatihah semasa bersolat. Malangnya kebanyakan kita hanya tahu melafazkan alhamdulillah di atas sejadah, tetapi selepas itu kita akan sewenang-wenangnya menyalahgunakan nikmat kalam ini.
Kita berasa hanya kita dan puak kita yang betul (sombongnya), dan orang lain tidak betul belaka. Lalu kitab gunakan kalam kurniaan Allah ini untuk menyerang orang-orang yang kita anggap tidak betul kerana berlainan fahaman politik daripada kita. Kita memfitnah mereka hanya berdasarkan perkhabaran yang belum disiasat kesahihannya.
Disebabkan sikap yang tidak betul ini, lalu Allah menjadikan diri kita memandang indah perbuatan-perbuatan yang salah sebagaimana firman-Nya dalam ayat 4 surah An Naml. Kita menyangka kita sentiasa betul, rupa-rupanya kita semakin sesat. Orang lain bersolat dan solat mereka mencegah daripada melakukan kemungkaran. Kita juga tidak meninggalkan solat, tetapi amalan kita hanyalah ibarat abu atas tunggul yang akan hilang bertebaran ditiup angin.
Kemudian dengan senang hati kita menyatakan wallahua’lam. Inilah satu contoh klasik di mana mulut tidak seia-sekata dengan hati dan perbuatan. Mulut kata lain, hati kata lain dan perbuatan juga lain daripada mulut dan hati.
Janganlah mempersendakan Allah dengan menyebut namanya bukan pada konteks dan tempatnya. Adakah semata-mata kerana hendak menunjukkan diri kita ini `hampir’ dengan Allah sedangkan hakikat adalah sebaliknya?
Ada juga orang yang `tersalah guna’ kalimat wallahua’lam. Ini semakin banyak berlaku di TV dan  radio. Misalnya, seorang penceramah berkata bahawa solat lima waktu itu wajib bagi orang Islam. Kemudian di akhiri ceramahnya mengenai solat itu dengan berkata wallahua’lam.
Jika kita pasti bahawa solat lima waktu itu wajib, janganlah disebut wallahua’lam. Seolah-olah kita sendiri pun tidak yakin. Inilah gara-gara ikutan. Seorang bercakap macam itu kerana mahu menunjukan sifat tawaduk, yang lain pun terikut-ikut. Jika tidak tahu, lebih baik tidak usah bercakap. Cakaplah hanya apa yang kita tahu dan pasti.

No comments: