Surah al-Hujurat, 49: 14

Firman Allah s.w.t:

"Orang-orang Arab Badwi itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (kepada mereka); "Kamu belum beriman", tetapi katakanlah: "Kami telah Islam", kerana iman itu belum masuk ke dalam hati kamu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun (kebaikan)amalanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Hujurat, 49: 14)

Monday, October 1, 2012

PESANAN PEMBIMBING 1


Soalan 1.Suatu hari ketika Rasulullah SAW mengadu kepada  Tuhan: “Aku akan meninggalkan dunia ini, Aku akan meninggalkan umatku. Siapakah yang  akan menuntun mereka setelahku? Bagaimana nasib mereka sesudahku?” Allah menurunkan firman-Nya: Jangan khuatir, Aku telah mengurniakanmu Assab’ul-matsani dan Al-Quran yang agung. Dengan kedua-duanya maka umat Islam sesudahmu akan selamat dari kesesatan (bila mereka berpegang kepadanya)

 
Jawapan : Assab’ul matsani dan Al-Quran, dua pegangan yang menyelamatkan kita dari kesesatan. Assab’ul matsani bermaksud  7 kelompok/generasi itu yang akan menunjukki umat jalan yang benar. Tujuh kelompok/generasi yang akan membimbing umat dalam mengamalkan Al-Quran. Tujuh generasi yang akan meneruskan dan mewarisi perjuangan Rasul saw.

Allah memberi balasan syurga sebagai ganjarannya.

2.Allah akan menyayangi hamba-hamba-Nya yang taat dan mengenal Allah. Hamba yang menerima Dia sebagai Rabb. Tuhan yang menciptakan dan tidak syirik kepada-NYa. Ini merupakan perkara asas dalam agama.  Apabila kita mengenali Allah, tidak syirik kita diibarat bersih seperti kain putih.

3.Untuk mencapai sifat-sifat kesempurnaan. Kita mesti  redha dengan Allah. Apabila Allah memberi ujian kita kena terima dengan hati yang redha.

4.Jumlah ahli dlm jemaah sudah mencukupi. Siapa yang dapat/mencapai  makam sempurna dia akan meliputi  kepada jemaah jua.

5.Segala amalan/tindakan kita , Allah sangat suka  kita melakukan secara berjemaah. Jika kita laksanakan sendirian jalannya menjadi jauh.  Apa2 pun kita hendak buat mesti berjemaah.

6.Orang yang tidak mensyukuri nikmat Allah ialah orang masuk jemaah secara main-main dan mengikuti jemaah mengikut masa lapangnya.  Dia lebih mengutamakan diri sendiri daripada Allah.

7. Hidup berjemaah sangat penting. Yang perlu kita titikberatkan biar Allah pandang kita walaupun kita serba kekurangan. Pokoknya jangan engkar. Jika kamu  engkar, saya tidak rugi apa-apa. Cuba tanya ahli yang tinggal jemaah, apa yang dia dapat?

8.Maksud Al-Quran “Kamu ialah umat yg terbaik yg dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh berbuat yg makruf dan mencegah daripada yang mungkar dan beriman kepada Allah.’(Ali-imran-110)

Apakah bukti kita mendakwa kita umat yang terbaik?  Semuanya bergantung kepada amalan dan kesungguhan kita.

9.Dalam kehidupan kita Allah sentiasa menguji kita untuk peningkatan keimanan. Kita perlu muahasabah diri.

10.Kehidupan orang yang beragama ialah mereka memilih untuk berkorban.  Dengan pengorbanan itu sebagai pusingan modal dan bukti kita menerima nikmat Allah yang sangat luas dan banyak.

11.Tanda kita bersyukur dalam jemaah- Jangan membantah dan apabila disuruh/diperintah kita perlu ikut/buat dahulu.

12.Lawan kpd syukur ialah kufur. Jangan sampai kita kufur, iaitu tidak menggunakan nikmat Allah dan kita mementingkan diri sendiri.


13. Perjalanan kita bermuzakarah dan memikirkan pasal hala tuju jemaah masalah peribadi letak ke tepi. Hidup kita ini– jatuh bangun kita perlu bersama jemaah .

14. Sebagai perbandingan ,kita memikirkan jemaah seperti kita mencari nafkah untuk memberi makan minum anak isteri. Begitulah sepatutnya kita. Hal  demikian dikatakan kerana, jemaah kita tidak ramai. Jika jemaah kita jumlah yang ramai, pasti kita akan menghadapi banyak lagi masalah.

15. Perasaan kasih sayang dan cinta akan jemaah akan dicampak oleh Allah bila kita menganggap ahli jemaah sebagai ahli sebuah keluarga. Itu tanda kita cinta kepada akhirat.  Kita dianggap mencintai akan dunia apabila kita sayang kepada diri dan keluarga melebihi jemaah.

 
16.   Ada orang yang suka membaca zikir banyak, mereka ahli zikir, tetapi   kita  ialah ahli Quran.


17. Kita dengan keluarga hubungan darah tetapi dengan jemaah hubungan keimanan, iaitu hubungan yang berterusan sampai akhirat. Rasulullah sangat sayang akan sahabat. Baginda banyak masa  bersama sahabat daripada  ahli keluarga sendiri.

18. Sikap kita yang perlu dikikis ialah kita tidak mahu langsung ambil tahu dengan kerja jemaah.

19.Maksud maju dalam agama ialah sejauh mana hubungan kita dengan Allah.Jika kita benar-benar beriman Allah akan membimbing terus menerus sehingga kita dapat berjumpa dengan -Nya.

20. Tetapi, bagaimana untuk mencapainya jika kita berpeluk tubuh dan tidak membuat apa-apa. Apabila kita berbuat sesuatu dan sedia berkorban barulah ada peningkatan dalam hidup .
 
21. Makam terpuji- Yang terpuji itu hamba memuji Tuhan, mengagungkan ZAT yang menciptakan. Laksana dengan ikhlas tanpa ada syirik.  Redha dgn Allah, barulah Allah redha.  Ramai ahli ibadah beramal kerana ada kepentingan. Mereka tidak benar-benar ikhlas.


22. Ambil masa sekejap untuk muhasabah diri /kaji diri kita kita dgn Allah. Lebih baik daripada  solat tunggang langgang tetapi hati lalai.

23. Solat wustho- selain solat lima waktu  ,solat tengah malam( tahjud,taubat,  tasbih, witir dll).

24. Orang beriman perlu menjauhi sifat malas. Malas itu adalah penyakit.

25. Dalam perjuangan ke jalan Allah- solat malam dapat mengukuhkan diri kita.

Hal ini demikian kerana dikatakan solat malam seolah-olah kita bercakap dengan  Allah.

26. Khusyuk dalam solat sangat penting. Khusyuk maksudnya kita SEDAR bahawa kita sedang bersolat, sebagai  hamba yang menyembah Maha Pencipta , jika ada gangguan dan khayalan kita tepis  .

 

 

 

 

 

No comments: